Strategia ma znaczenie w twojej firmie

Dlaczego strategia firmy ma znaczenie?

W strategii odzwierciedlasz wszystkie wartości, którymi chcesz się dzielić: z klientami, z inwestorami, z dostawcami i z pracownikami. Jak nie przyłożysz się i nie opiszesz strategii własnej firmy, to później stając przed codziennymi wyborami będziesz miał utrudnione podejmowanie niemal każdej decyzji. Dlatego właśnie opisanie strategii jest takie ważne (o ile oczywiście przykładasz wagę do podejmowania właściwych decyzji, a twój biznes to coś więcej niż stragan z warzywami).

Strategia firmy - przykład.

Analiza rozwoju firmy bez i z opisaną strategią.

Czy entuzjazm może zastąpić strategię?

Wyobraź sobie taką sytuację (niestety często jest to bardzo realna sytuacja)

Twój biznes kręci się nazwijmy to - tak sobie, więc sięgasz po pomysł rozwoju działalności w Internecie. Kupiłeś szkolenie, jedno z wielu dostępnych na rynku np. „jak efektywnie zdobywać klientów w Internecie i sprzedawać z dużym zyskiem”. Pełen energii zakładasz firmowy blog tematyczny, wybierasz branżę np. zabawki. Siadając do tworzenia artykułów postanawiasz opisywać wszystko co się da, aby przyciągać uwagę klientów.

Równolegle z blogiem zakładasz sklep internetowy, podpisujesz umowy na dystrybucję zabawek - od grzechotki przez napędzane silnikiem elektrycznym quady - do basenów ogrodowych włącznie. Poświęcasz mnóstwo czasu na wprowadzanie pozycji w sklepie.

Przez całe tygodnie piszesz posty do bloga, skacząc od tematów o zabawkach rozwijających kreatywność maluchów do sposobów utrzymania czystości w basenie ogrodowym.

Z utęsknieniem czekasz na zamówienia. A tu nic. Lekko rozczarowany dowiadujesz się jak sprawdzać czy na twój blog i sklep ktoś zagląda. Instalujesz odpowiednie skrypty (lub robi to za ciebie ktoś bardziej biegły w tych sprawach). Statystyki ruszyły. Teraz sprawdzasz codziennie raporty i nie wierzysz własnym oczom. Okazuje się, że masz zaledwie kilku użytkowników dziennie, a bywają dni, że ich liczba spada do zera.

Przestajesz pisać posty na blog – raz, bo po co, jak prawie nikt tego nie czyta, dwa, bo niby o czym masz pisać.

STOP, zdecydowanie wystarczy.

Co daje opisanie strategii firmy?

A jak wygląda to gdy masz strategię (nie zawsze musi ona być doskonała, w końcu strategia to proces, a nie jednorazowe opracowanie), którą zatwierdzasz do realizacji, i którą postanawiasz weryfikować na podstawie mierzonych efektów. To że musisz przyjąć sposób mierzenia postępów w osiąganiu swoich celów strategicznych jest bardzo ważne. Po pierwsze będziesz wiedzieć czy idziesz w dobrym kierunku, po drugie każdy pozytywny efekt będzie cię nakręcać do dalszej pracy. Ale o sposobie mierzenia innym razem.
Jak masz strategię to:

  • wiesz co chcesz osiągnąć
  • wiesz komu chcesz sprzedawać (a nawet jeżeli w pierwszej chwili nie wiesz dokładnie, to umiesz w przybliżeniu określić jacy to powinni być klienci)
  • wiesz jakie potrzeby klientów chcesz zaspokajać
  • w końcu wiesz również gdzie możesz zdobyć przewagę konkurencyjną

Przyjęcie strategii daje siłę

Mając takie wytyczne, podany powyżej scenariusz wygląda zupełnie inaczej. Tryskając energią po właśnie zakończonym kursie, zastanawiasz się jak to czego się dowiedziałeś odnieść do przyjętej przez ciebie strategii. Z założeń strategicznych, które poczyniłeś wcześniej wynika, że chcesz sprzedawać zabawki. Z badań rynku wiesz, że największą szansę masz w segmencie np. zabawek dla dzieci w wieku 6-8 lat.

Tworzysz blog dla rodziców dzieci w tym wieku. Piszesz posty: o możliwościach rozwojowych dzieci w tym wieku, o propozycjach zabawek, o tym jak konkretne zabawki wykorzystać w nauczeniu dziecka tego czy owego. Dzięki zawężeniu grupy odbiorców łatwiej jest ci zdobyć tematy do kolejnych postów. Niemal w każdym poście - również dzięki wspomnianemu zawężeniu rynku - umieszczasz słowa klucze, które pomagają ci w podniesieniu pozycji bloga w wyszukiwarkach. Piszesz teksty co drugi dzień bo wiesz, że masz cel do osiągnięcia.

Poza tym od początku zainstalowałeś odpowiednie skrypty śledzenia na blogu i wiesz, że na twój blog z tygodnia na tydzień trafia coraz więcej użytkowników. Zakładasz sklep i wprowadzasz asortyment zabawek odpowiednich dla dzieci w wieku 6-8 lat. Robisz odpowiednie opisy i odpowiednio tagujesz swoje produkty (w końcu dzięki raportom śledzenia ruchu na blogu wiesz jakich zwrotów używają ci, którzy takich zabawek poszukują). Robisz jeszcze kilka innych niezbędnych rzeczy zgodnych z Twoją strategią, a że z góry założyłeś jak będziesz mierzyć efekty, to łatwo jest ci ocenić co działa dobrze i warto dalej to wykonywać, a co jest tylko stratą czasu oraz pieniędzy.

Twój biznes rozwija się i pamiętaj, że osiągasz to wszystko, bo kiedyś w przeszłości napisałeś strategię, którą się kierowałeś i nadal kierujesz.