Czym jest, a czy nie jest audyt strony internetowej?
Zacznijmy może od celu, który zazwyczaj ma przedsiębiorca inwestujący w stworzenie firmowej strony internetowej.
Co chcesz osiągnąć dzięki własnej stronie www?
- Chcesz pokazać, że prowadzisz firmę. Wiadomo – bez reklamy nie ma sprzedaży, a bez własnej strony w Internecie Twoi klienci raczej nie mają szans zobaczyć co robisz i co możesz im sprzedać (o ile fizycznie do Ciebie nie przyjdą).
- Chcesz przedstawić ofertę swoich usług i produktów. Oczywiście w sposób zachęcający do kupna. Pragniesz jak najlepiej opisać korzyści dla klientów. Chcesz pokazać jak prezentuje się Twój produkt i dążysz do tego by obrazem oraz opisem wywołać w kliencie pragnienie: „Tak właśnie tego szukam!”
- Chcesz aby każdy potencjalny klient mógł cię znaleźć. Dlatego podajesz wszystkie możliwe dane kontaktowe, montujesz na stronie formularz do wysłania zapytań, mapkę dojazdową itd.
Czy powyższe cele są naiwne lub życzeniowe? NIE! One są jak najbardziej pragmatyczne. Każdy przedsiębiorca to człowiek praktyczny. Ty także taki jesteś. Ale jak to w życiu bywa na etapie wykonania strony internetowej GŁÓWNY JEJ CEL ustępuje miejsca sugestiom grafika, programisty, tekściarza, mniej lub bardziej doświadczonych pracowników i … zmęczeniu.
Z tego wychodzi strona, która po opublikowaniu reprezentuje Twoją firmę w Internecie. Czy jednak spełnia swoją rolę i przysparza Ci klientów?
Jeśli nie - to albo Twoje produkty i usługi nie są poszukiwane przez Internet, albo Twoja strona wymaga zmiany. Nawet jeśli klienci nie szukają Twoich usług i produktów w Internecie, to przy dzisiejszym sposobie komunikacji strona www jest jak „niezniszczalna” wizytówka z informacją gdzie można znaleźć firmę.
Ale jak i co zmienić na stronie aby nie wtopić następnej kasy?
Odpowiedź jest jak zawsze ta sama: podejmij decyzję na podstawie konkretnych danych, a nie domysłów lub tzw. wyczucia (bo to z reguły rzeczywiście kończy się wtopieniem kasy).
I tu dochodzimy do odpowiedzi na pytanie postawione na samym początku:
Czym jest audyt strony internetowej?
Audyt to nic innego jak opisanie stanu obecnego Twojej strony internetowej na tle stron www konkurencji, która zabiega o względy (i kasę) tych samych klientów co Ty. Ale to nie wszystko, bo dobry audyt strony internetowej to przede wszystkim ustalenie (na podstawie danych liczbowych) listy konkretnych rzeczy, które trzeba wykonać aby strona www realizowała Twoje cele biznesowe.
Skąd są brane dane, na podstawie których jest wykonywany Audyt strony internetowej?
Internet jest kopalnią danych statystycznych – określających „kondycję” stron www. Dane są gromadzone w różnych miejscach i są udostępniane dla tych, którzy wiedzą gdzie ich szukać (choć czasami trzeba zapłacić za informację).
Dane na podstawie których wykonuje się Audyt pochodzą z kliku źródeł:
- Z wyszukiwarek internetowych
- Ze statystyk strony z Google Analytics
- Ze statystyk Majestic
- Z kilku narzędzi analizujących strukturę strony www
- Z narzędzi dla deweloperów i webmasterów
Czy same dane statystyczne wystarczą aby wykonać dobry audyt?
Dane statystyczne odpowiadają na pytania ILE i w JAKIM CZASIE ale nie odpowiadają na pytanie DLACZEGO. Same dane statystyczne dadzą Ci wiedzę na temat tego jak Twoja strona internetowa ma się do stron konkurencji – czyli gdzie jest jej miejsce w szeregu na tą chwilę.
Dobry audyt musi jednak wskazać co jest nie tak i co trzeba zrobić aby uzyskać efekt lepszy od konkurencji. Do tego potrzeba doświadczenia osoby interpretującej dane.