Materiały dodatkowe do:
SEKRET ZAWODOWEGO HANDLOWCA - czyli jak w pięciu krokach napisać profesjonalną ofertę
{guest} {/guest}{!guest}Krok pierwszy:
Określenie grupy docelowej, czyli dla kogo tworzysz ofertę
Dlaczego zaczynasz od tego? Bo jeśli określisz kto jest Twoim docelowym klientem – łatwiej rozpoznasz jego pragnienia i problemy, a to jest właśnie podstawą skuteczności oferty.
Celem tego kroku jest wybranie z potencjalnych klientów takiej grupy docelowej, która stwarza Ci największą szansę zarobienia pieniędzy. Po wykonaniu wszystkich zadań będziesz mieć opis klienta i listę jego największych pragnień oraz problemów.
Zadania do wykonania
Lp. |
Zadanie |
Opis |
1 |
Wypisz wszystkie grupy klientów, którym chcesz sprzedać |
Zdefiniuj klientów ze względu na: · grupy zawodowe (tj. zawód, zajmowane stanowisko, poziom uposażenia) · grupy społeczne (tj. status społeczny, zasobność portfela, hobby) |
2 |
Określ potencjał każdej z wypisanych grup klientów |
Ustal i napisz przy każdej grupie docelowych klientów: · ilu jest takich klientów · jak często ci klienci będą kupować · w jaki sposób i czy łatwo da się do nich dotrzeć
|
3 |
Wybierz jedna grupę najlepszych klientów i opisz przedstawiciela |
Na podstawie wypisanych charakterystyk wybierz grupę klientów najlepiej rokującą i scharakteryzuj przedstawiciela tej grupy. Opisz: · jakiej jest płci · w jakim jest wieku · jaki posiada status społeczny · do czego dąży / na czym mu najbardziej zależy · od czego ucieka / czego chce w życiu uniknąć
|
4 |
Sformułuj oczekiwania Twojego klienta |
Na podstawie opisów klienta sformułuj główne oczekiwania, potrzeby, pragnienia lub problemy, które jesteś w stanie zaspokoić produktami / usługami ze swojej oferty.
|
Krok drugi
Określenie przedmiotu oferty, czyli co dokładnie będziesz sprzedawać
O co chodzi? Aby klient rozważył zakup musi wiedzieć co dokładnie dostanie za swoje pieniądze.
Celem tego kroku jest wybór produktu lub usługi i ustalenie co takiego w nim jest, że klient
z jego pomocą zrealizuje swoje pragnienie lub usunie swój problem.
Zadania do wykonania
Lp. |
Zadanie |
Opis |
1 |
Wybierz ze swojego asortymentu produkt lub usługę |
Zastanów się jaki Twój produkt lub usługa najlepiej spełni oczekiwania przedstawiciela grupy docelowej. Czy to będzie pojedynczy produkt czy raczej zestaw. Ustal co to będzie i opisz po dwie najważniejsze korzyści w kontekście: · jakie pragnienia klienta zostaną zaspokojone · jakie problemy klienta zostaną rozwiązane |
2 |
Opisz co wybrany produkt / usługa to zrobi dla klienta |
Opisz co dokładnie zrobi Twój produkt / usługa dla Twojego klienta. Na zasadzie: Mój [nazwa produktu/usługi] zaspokoi pragnienie [tu wpisz pragnienie klienta], bo [napisz co ten produkt ma w sobie, że realizuje to pragnienie]. Zrób to dla |
3 |
Wybierz i opisz najmocniejszy efekt dla klienta wynikający |
Wybierz ten efekt, który w twojej ocenie skłoni klienta do zakupu. Następnie napisz jak klient ten efekt osiągnie lub doświadczy działania Twojego produktu lub usługi. |
Krok trzeci
Zbieranie argumentów handlowych, czyli jak udowodnisz, że to co sprzedajesz działa
Czym przekonasz klienta, że to co piszesz jest prawdą? Dostarcz mu dowodów. Możesz to zrobić na dwa sposoby: opisać jak produkt zmieni życie klienta i/lub dostarczyć mu dowodów społecznych czyli opinii innych, który produkt już kupili.
Celem tego kroku jest opisanie jak zmieni się życie klienta dzięki produktowi / usłudze oraz zebranie dowodów społecznych na potwierdzenie Twoich słów.
Zadania do wykonania
Lp. |
Zadanie |
Opis |
1 |
Opisz stan klienta przed zakupem |
Skup się na opisaniu czterech aspektów życia klienta w kontekście produktu / usługi, którą oferujesz. Napisz w jakim stanie jest klient teraz gdy jeszcze nie kupił: · co ma · co czuje · jak wygląda jego dzień · jak myśli, że oceniają go inni |
2 |
Sformułuj konsekwencje „nic nierobienia” |
Opisz konsekwencje pozostawania w tym stanie, |
3 |
Opisz stan klienta po zakupie |
Skup się na opisaniu czterech aspektów życia klienta w kontekście nabycia przez niego Twojego produktu / usługi. Napisz w jakim stanie znajdzie się klient gdy kupi: · co będzie miał jak kupi · co będzie czuć jak kupi · jak będzie wyglądał jego dzień · jak będą w jego mniemaniu oceniać go ludzie |
4 |
Sformułuj swoją obietnicę |
Opisz co dobrego doświadczy klient po zakupie produktu / usługi. Zrób to w perspektywie zmian, które zajdą natychmiast lub w bardzo krótkim czasie po zakupie. |
5 |
Zgromadź opinie dotychczasowych klientów |
Zbierz opinie potwierdzające pozytywne zmiany |
Krok czwarty
Czego oczekujesz, czyli jak zamknąć sprzedaż
Celem tego kroku jest sformułowanie wezwania do akcji, które zmotywuje klienta do złożenia zamówienia.
Zadania do wykonania
Lp. |
Zadanie |
Opis |
1 |
Opisz czego się spodziewasz po kliencie, który przeczyta ofertę |
Napisz czego oczekujesz: co klient ma zrobić jak przeczyta ofertę? W jakim czasie ma to zrobić? |
2 |
Napisz co klient dostanie za natychmiastową decyzję na „TAK” |
Wypisz co jesteś skłonny dodatkowo zaoferować klientowi za natychmiastową decyzję o kupnie. Jakie dostanie bonusy lub rabaty. |
3 |
Sformułuj wezwanie do akcji |
Napisz co klient ma zrobić aby kupić i dlaczego właśnie teraz. Umotywuj zastosowane zniżki |
Krok piąty
Ułożenie tekstu oferty
Dlaczego dopiero teraz bierzesz się za pisanie oferty? Bo pisanie tekstu bez przemyślanej strategii komu, co i dlaczego sprzedajesz jest marnowaniem czasu.
Celem tego kroku jest stworzenie spójnego tekstu oferty, który przyciągnie uwagę klienta nagłówkiem, zaciekawi go perspektywą rozwiązania jego problemu i dostarczy mu argumentów przemawiających za zakupem u Cienie oraz pokarze co musi zrobić aby zamówić!
Zadania do wykonania
Lp. |
Zadanie |
Opis |
1 |
Ułóż wstępny tekst oferty |
Z opisów, które wcześniej wykonałeś ułóż wstępny tekst oferty w następującym układzie: · główny problem · konsekwencje niepodejmowania działania · obietnica · jak produkt zrealizuje obietnicę · lista opinii potwierdzających działanie produktu · wezwanie do akcji |
2 |
Zredaguj ostateczny tekst oferty |
Usuń z surowego tekstu powtórzenia. Zredaguj zdania aby połączyć kolejne akapity w logiczną całość. Podziej zdania złożone. „Wygładź” tekst oferty. |
3 |
Stwórz nagłówek dla swojej oferty |
Wypisz wszystkie nagłówki, które przyjdą Ci do głowy i choćby trochę pasują do napisanej oferty. Następnie wybierz najlepszy i tak długo pracuj nad nim, aż uznasz, że masz dobry nagłówek. |
4 |
Opraw graficznie powstałą ofertę |
Poukładaj stworzony tekst, wprowadź trochę przestrzeni, by łatwiej się go czytało. Dodaj ilustracje |
{/guest}