"Wkrótce założę działalność gospodarczą. Staram się o dofinansowanie na jej rozpoczęcie. Jestem artystą szklarzem. Dotychczasowe pozyskiwanie klienta było lekko chaotyczne. Czas to zmienić. Chciałam się dowiedzieć jaki jest koszt takiej usługi? Jakiś przedział cenowy. Z poważaniem Magdalena"
Odpowiedź na: Jaki jest koszt pozyskiwania klienta przez Internet?
Szanowna Pani Magdaleno, Zacznę nietypowo, od czynników, które o powodzeniu zdobywania klientów w Internecie decydują w znacznie większym stopniu niż „postawienie” strony www. Aby zdobywać klientów przez Internet trzeba poświęcać dużo czasu (czasami bardzo dużo czasu) na:
- rozbudowywanie własnej strony
- ciągłe pozyskiwanie ruchu na stronę.
Stworzenie strony www i jej opublikowanie jest ważną, ale tylko niewielką częścią tej pracy, którą trzeba wykonać, aby faktycznie czerpać korzyści biznesowe z „bycia w Internecie”. Nie należy zapominać, że po opublikowaniu strony dużo wysiłku trzeba wkładać:
- w tworzenie treści na stronę,
- w publikowanie na obcych stronach www treści reklamujących własną stronę,
- w zdobywanie linków prowadzących do naszej strony,
- w ciągłe analizowanie ruchu na własnej stronie i poprawianie skuteczności opublikowanej oferty handlowej,
- w aktywny e-mail marketing.
Czy to ma Panią (nowego przedsiębiorcę) zniechęcić?
NIE, zdecydowanie nie. Piszę o tym bo tego nie powiedzą Pani w żadnej agencji „produkującej strony www”. Z reguły jest tak, że przychodzi klient – do którego dopasowuje się ofertę wykonania strony. Klient płaci i dostaje swoją stronę. Publikuje się dla tegoż klienta nową stronę w Internecie i … oprócz tego, że pojawiła się kolejna strona www nic się nie dzieje. Ruch na takiej stronie jest znikomy. Odwiedza ją może kilka osób w miesiącu. Przez to zysk z takiej strony jest ZEROWY.
Co trzeba zrobić aby nie „umoczyć” kasy wydanej na firmową stronę internetową?
Trzeba już na etapie tworzenia firmowej strony internetowej zdecydować w jaki sposób i jak będziemy ją promować. Można oczywiście zdecydować się na samodzielne promowanie własnej strony. Ale wówczas bardzo trudno jest wygospodarować czas na inne niezbędne prace związane z prowadzeniem biznesu – choćby na wykonywanie zleceń dla klientów. Osobiste promowanie strony www jest uzasadnione gdy nie mamy środków (kasy) na kupienie odpowiednich usług i … dysponujemy czasem, bo nie mamy np. zleceń od klientów do realizacji. Ale przy ogromie wiedzy jaką trzeba mieć aby marketing internetowy był naprawdę efektywny, robienie tego we własnym zakresie oznacza – bardzo dużo nauki, bardzo duży wydatek czasu i niestety - popełnianie sporej ilości błędów (przeszedłem tę drogę i mogę ręczyć, że popełnia się naprawdę dużo błędów - czasami bardzo kosztownych). Z perspektywy ponad 6 lat zajmowania się tym tematem mogę napisać, że samodzielne zajmowanie się promocją firmy w Internecie jest drogim rozwiązaniem. Bo nierzadko przeznaczamy nawet kilkadziesiąt godzin w miesiącu na działania, które dają efekt taki sam jak zewnętrzna usługa za 3-4 stówki. Jak po takim miesiącu siądziemy i podliczymy to co zrobiliśmy, to wychodzi niejednokrotnie, że pracujemy nad własną stroną za stawkę mniejszą niż 10 zł za godzinę.
Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu strony internetowej?
Po pierwsze czy można stronę www łatwo rozbudowywać. Obecnie strona musi być oparta o CMS (oprogramowane zaplecze strony do zarządzania treścią), bo od początku trzeba mieć możliwość łatwego umieszczania nowych treści na stronie www. Po drugie czy firma projektująca stronę internetową zna się na SEO (optymalizacji struktury strony pod wyszukiwarkę google.pl), bo źle zoptymalizowana strona ma marne szanse na zaistnienie w wynikach wyszukiwania google.pl. To najłatwiej sprawdzić przyglądając się stronie firmy projektującej strony – jeżeli ich strona jest zadbana i ma ruch to znaczy, że znają się na seo. Można to zweryfikować – trochę więcej pisze o tym w artykule: Wycena stron www. Po trzecie czy dostawca strony www pomoże skonstruować dobrą treść na stronę. Bo strona bez dobrej treści – nie ma praktycznie żadnej wartości. Oczywiście o treść na własną stronę www trzeba zadbać samodzielnie, ale warto skorzystać z pomocy przy jej redagowaniu i optymalizowaniu pod potrzeby przyszłych klientów (i pod roboty wyszukiwarki internetowej). Oferta stworzenia strony internetowej, która rozwinie Twój biznes.