Co jest najważniejszą techniką sprzedaży?
Jeśli sprzedajesz osobiście i/lub zarządzasz pracą kilku handlowców i chcesz regularnie pozyskiwać nowych klientów oraz konsekwentnie sprzedawać im swój towar oraz usługi to:
Przeczytaj o nawyku, którego brak może zrujnować twoje plany sprzedażowe.
Profesjonalny handlowiec
Jesteś profesjonalistą i jestem przekonany, że masz wystarczająco dużo wiedzy aby zdobywać nowych klientów oraz by przekonywać ich do zakupu tego co oferujesz.
Zajmując się profesją aktywnej sprzedaży z pewnością wypracowałeś lub wypracowałaś swój własny sposób osiągania sukcesów. Ale przecież zawsze może być lepiej.
To co znajdziesz poniżej jest … niecodziennym spojrzeniem na rozwiązanie problemów, które być może również tobie utrudniają
osiąganie większej i przede wszystkim regularnej sprzedaży.
Wiemy, że aby zdobyć jednego klienta trzeba skontaktować się z dziesiątkami osób. Czasami „domknięcie” transakcji jest możliwe po przedstawieniu jednej oferty, ale częściej bywa, że sprzedajemy dopiero po kilkunastu kontaktach z klientem.
Skuteczna sprzedaż ...
Skuteczna sprzedaż wymaga od nas wykonania sekwencji działań handlowych i pamiętania o wszystkim co zrobiliśmy wcześniej. Nie jest problemem robienie tego przez miesiąc, kwartał lub pół roku. Ale z czasem gdy ilość kontaktów się spiętrza, pojawiają się zaniedbania, rutyna i (jeśli brakuje wyników) pojawia się również zniechęcenie. Te czynniki psują nam szyki i nasza sprzedaż zamiast rosnąć – spada.
Takie słabsze okresy zdarzają się nawet najlepszym sprzedawcom (których zgodnie z prawem Pareto jest około 20% pośród całej „populacji” handlowców). Lecz nie chodzi o to, by usprawiedliwiać brak sprzedaży nawałem pracy (kryzysem czy innymi „nieszczęściami”). Ale chodzi o to, by tak jak najszybciej otrząsnąć się i wrócić do sposobu pracy gwarantującego sukcesy oraz satysfakcję z zawierania kolejnych transakcji.
Jak uniezależnić wyniki sprzedaży od chwilowych niepowodzeń?
Najskuteczniejszym sposobem na radzenie sobie z niepowodzeniami - również zawodowymi - jest często opisywana w literaturze (Uwaga! literaturze dotyczącej rozwoju osobistego) strategia kontrolowania nawyków. Opisuję tu w skrócie nawyk pro sprzedażowy, który niejednego handlowca i niejedną firmę wypromował na lidera. Nawykiem tym jest zapisywanie istotnych informacji i systematyczne ich wykorzystanie do podnoszenia skuteczności własnych ofert.
Na czym polega nawyk pro sprzedażowy?
Zasadniczo jest tak, że handlowcy zapisują potrzebne im informacje. Robią zapiski o klientach, o tym czego ci klienci potrzebują itd.. Ale nawyk systematycznego zapisywania i wykorzystywania informacji jest czymś znacznie efektywniejszym od zwykłego notowania. Kluczem tej techniki (nawyku) są trzy nierozłączne zasady:
- Notuj od razu wszystkie ważne informacje,
- Zapisuj informacje w jednym miejscu – dla oszczędności czasu korzystaj z możliwie najlepszych narzędzi do notowania i odszukiwania informacji,
- Zawsze przed podjęciem kolejnego działania handlowego zapoznaj się ze wszystkimi informacjami o tym konkretnym kliencie, którego akcja ma dotyczyć.
Ten pro sprzedażowy nawyk daje rezultaty właśnie dzięki nierozłączności powyższych zasad. W brew pozorom - łatwo jest również go wdrożyć. Trzeba jedynie skupić swoja uwagę na systematycznym korzystaniu z wybranego narzędzia do zapisywania i odszukiwania informacji.
Piszę o tym, bo najczęściej popełnianym przez handlowców (lub ich szefów) błędem jest skupianie uwagi na narzędziach, a nie na sposobie korzystania z narzędzi. Często bywa, że doskonalą notatniki, programy komputerowe, systemy do zarządzania firmą, procedury itd., a rezultatów handlowych brak. Dużo lepsze efekty daje wybranie jednego sposobu gromadzenia informacji i praca nad nawykiem regularnego korzystania z wybranej metody.
Korzyści z nawykowego wykorzystywania informacji handlowych
… czyli co się zmieni, jak będziesz systematycznie gromadzić i wykorzystywać informacje o kliencie.
Przyjrzyjmy się jak nawyk wpływa na skuteczność sprzedawania. Załóżmy, że kierujesz się wymienionymi wyżej zasadami czyli:
-
zapisujesz od razu każdą ważną informację o kliencie. W ten sposób masz pełny obraz tego:
- jakie problemy klient ma nierozwiązane,
- jakich oczekuje rezultatów,
- na jak drogie produkty/usługi może sobie pozwolić,
- czym głównie się zajmuje, co skłania klienta do szybszego podjęcia decyzji itd.,
-
zapiski robisz w jednym miejscu i w taki sposób, aby łatwo można było powiązać gromadzone w różnym czasie informacje. Dysponując pełnymi informacjami o klientach:
- możesz ich podzielić na grupy: o takich samych problemach, takich samych oczekiwaniach itd..
- może to być podział ze względu na: wiek, zawód, rodzaj działalności itd..
-
dzielisz ich jednak nie na podstawie domysłów, ale w oparciu o zebrane informacje, a to bardzo duża różnica.
Dzięki pogrupowaniu wyłowisz co naprawdę jest ważne dla klienta z danej grupy i za co ten klient jest skłonny zapłacić. Oczywiście im lepszym narzędziem dysponujesz tym dokładniej to zrobisz.
- zawsze przed kolejnym kontaktem z klientem zapoznajesz się z informacjami, które masz na jego temat. Ale gdy przypiszesz tegoż klienta do grupy, to wiesz o nim znacznie więcej. Dzięki temu w ofercie uwypuklisz to, na czym temu klientowi najbardziej zależy. W rozmowie użyjesz zwrotów, które przyśpieszą jego decyzję i okażesz się najlepszym znawcą jego problemów oraz dostawcą najlepszych produktów i usług.
Jak wybrać narzędzie do gromadzenia informacji pro sprzedażowych?
Pierwszym krokiem jest zastanowienie się nad skutkami wyboru.
Zalety i wady sposobów gromadzenia informacji
Wybierając sposób zapisywania informacji warto zdawać sobie sprawę z jego zalet oraz z wad, by z czasem nie okazało się, że narzędzie zamiast pomagać - przeszkadza w pracy. Dla przykładu przytaczam najważniejsze cechy trzech różnych sposobów notowania i korzystania z istotnych zapisków handlowych.
-
Notatnik papierowy (np. kalendarz)
- Zalety: tani sposób notowania, łatwy i zawsze dostępny, szybko się zapisuje, zapisując pod daną datą można zachować chronologię zdarzeń
- Wady: przy dużej ilości zapisków trudno odnaleźć potrzebne informacje, trudno powiązać ze sobą sporządzane notatki, sposób zupełnie się nie sprawdza jak trzeba przekazać kompleksowe informacje innej osobie, łatwo zgubić,
-
MS Office z programami Outlook i OneNote – instalacja na pojedynczym komputerze
- Zalety: można zapisać dowolną informację, można powiązać notatki z konkretną osobą, jest historia komunikacji e-mailowej, można tworzyć historię podejmowanych działań zapisywanych jako terminy w kalendarzu,
- Wady: trzeba korzystać stale z tego samego komputera, trzeba sporo wiedzy, aby samodzielnie zorganizować czytelny system gromadzenia informacji, dostęp do zgromadzonych informacji ma tylko właściciel komputera – trudno jest współdzielić gromadzone informacje, programy MS Office wymagają posiadania wydajnego komputera – inaczej pracują wolno.
-
Program eGroupWare – system do zarządzania pracą i obiegiem dokumentacji dostępny przez Internet
- Zalety: można zapisać dowolną informację, można w dowolny sposób wiązać utworzone notatki między sobą i z osobą kontaktową, łatwo odnaleźć potrzebne notatki, informacje są dostępne z dowolnego komputera podłączonego do Internetu, na lokalnym komputerze nie trzeba nic instalować, łatwo dzielić się informacjami ze współpracownikami, w jednym miejscu zgromadzona jest cała historia kontaktów z klientami (notatki ze spotkań, z rozmów telefonicznych, e-maile, podejmowane działania, terminy w kalendarzu, przesłane dokumenty itd.)
- Wady: aby korzystać z programu trzeba mieć dostęp do Internetu, przy samodzielnej konfiguracji programu trzeba mieć bardzo dużą wiedzę, program trzeba zainstalować na wydajnym serwerze i udostępnić przez szybkie łącze internetowe (szybkie pobieranie i wysyłanie danych), dla zapewnienia bezpieczeństwa danych trzeba mieć własną domenę internetową i warto mieć certyfikat SSL.
Czym jeszcze warto kierować się przy wyborze "narzędzi"
Podejmując decyzję o wyborze narzędzia oraz sposobu gromadzenia informacji warto zwrócić uwagę na perspektywę rozwoju działań handlowych. Z czasem przecież struktura firmy będzie się rozwijała, a wtedy bardzo ważną sprawą stanie się współpraca i współdzielenie gromadzonych informacji.
Dlatego warto w sobie wyrabiać nawyk korzystania z narzędzia, dzięki któremu będziemy mogli przekazać część naszej pracy asystentowi, młodszemu handlowcowi czy kolejnym podwładnym. Dobre narzędzie umożliwi nam przekazanie informacji jednym kliknięciem, a przy złym narzędziu będziemy musieli wszystko robić ręcznie.